ghagenaar.reismee.nl

Thailand En Loas

Thailand en Loas

Over 21 dagen is het dan zover, mijn terug vlucht naar huis! Namelijk zondag 17 juni kom ik aan op schiphol. De tijd gaat snel, maar dit reizen bevalt me zoveel beter dan Australie. Australie heeft geen cultuur, nou het enige wat je hier tegen komt is cultuur.

Mijn verhaal moet ik volgens mij vervolgen vanaf Chaing Mai! Onze jungle trekking van 2 dagen. Heeft ooit iemand van jullie mee gemaakt dat je guide je gewoon verlaat met een auto omdat hij geen zin meer had om te lopen. En dan roept hij van ik wacht op jullie, En na een half uur zit hij dan op het volgende kruispunt. En dat ging ongeveer 2 keer zo, De vrouwen hadden het al ongeveer opgegeven na het eerste half uur en hebben gelijk een soort van tuktuk naar boven genomen. Het blijft toch allemaal wel raar gaan hier, niet dat ik dat vervelend vind. Het heeft namelijk wel iets aan het eind van deze dag zijn we in een dorpje gaan slapen op een top van de berg. Met een te mooi uitzicht, de volgende dag stonden er weer flink wat leuke dingen op de planning.

Het begon met mijn eerste ervaring op een olifant, dat zal ik niet meer zo snel vergeten hoe zo’n enorm beest zich eigenlijk kan verplaatsen. Normaal gezien hoor je en lees je dat die dieren hier zo mishandeld worden, nou waar wij op een olifant hebben gezeten was het toch wel heel anders, die olifanten mochten namelijk maar 3 uur per dag werken en werden niet geslagen of iets anders wat je bij mishandeling mag opnoemen. Na dit alles kwam ons avontuur met whit water rafting en bamboo raften. Jammer genoeg stelde dit niet zoveel voor als je het vergelijkt met wat ik heb gedaan in NZ, halverwege begon het weer nou ook niet meer echt mee te werken jammer genoeg!

Op Naar Loas, kleine planning gemaakt en gaan met die banaan. Het is vooral leuk om de grens over te gaan omdat je weet dat de grens 1 rivier is. Dan voelt het ook echt of je naar een ander land gaat. Dat is toch het zelfde als je de boot pakt naar de UK, dat voelt toch veel beter dan dat er een bord staat Duitsland. Eenmaal aangekomen in loas zijn we blijven slapen in een klein guesthouse, en de bazin was echt geweldig. Die mensen zijn hier zo vrolijk daar sta ik nog steeds versteld van. 2 dagen op een boot naar luang prabang stond op de planning (slow boat), Zo mogen ze het inderdaad wel noemen. Ik heb mijn ogen daar wel uitgekeken hoor, echt heel mooi! Je zit natuurlijk heel de tijd in het dal. En dan zie je het gebergte rond je en dan denk je: “ gelukkig ben ik nog niet thuis”

Eenmal aangekomen in Luang Prabang, werd het allemaal wat minder, dat mag ik eigenlijk helemaal niet zeggen aan het eind werd het pas minder, we kwamen daar aan in de avond, opzoek naar een guesthouse, hadden we der eenmal een gevonden zijn we gelijk even eten gaan halen, kwamen we in een restaurant! Nou die man was gewoon het woord vrolijk zelf, geweldig. Verder hebben we nog wat markten bezocht daar tempels bekeken. En genoten van het gevoel dat we in loas waren. Jammer genoeg is er de laatste dag zo’n 1,500 bath uit onze portomonee gestolen, wat ongeveer 40 euro is. En niemand wist ergens van, ze hadden namelijk ook maar 1 sleutel voor de kamer en die hadden wij. Nouja als je dat zegt dan weet ik al waar het probleem is hoor. Gelukkig laat je zulke dingen maar gewoon over je heen gaan want die mensen verdienen geen aandacht meer van mij.

De dag daarna zijn we dan ook gelijk uitgecheckt en hebben we onze tassen opgeslagen in het restaurant van die man. Was allemaal geen probleem zei hij. Hebben we daar even een ontbijtje gepakt en hebben we nog wat tempels gespot. En om 3 uur zouden we vertrekken naar Vang Vieng, het enige wat je daar moet doen is tuben en feesten! Dat mocht ook wel keer naar 13 dagen geen feest vind je niet. Daar kwamen we aan rond een uurtje of 11 en hebben toen met zijn 7e naar een guesthouse gezocht. Tuben de dag activiteit van de volgende 3 dagen. Hoe moet ik dit nou is netjes uitleggen. Eerst wouden we eigenlijk niet gaan of beter we zatten in twijfel omdat er de dag dat wij waren aangekomen iemand was gestorven namelijk de 19 van dit jaar, dat is ongeveer zo’n 1 per week dat maakt je wel redelijk bang. Maar toch gingen we met zijn alle tuben. Tube halen en gaan met die banaan. Van bar naar bar op een rivier. Elke rivier heeft zo’n zijn eigen atracties: Slingers, glijbanen, duikplanken, kabelbanen. Alles was gericht naar het water. Veel drank. Buckets en bier. Volgens mij had ik al uitgelegd wat een bucket was maar ik zal het nog maar keer doen. Bucket is een kleine emmer met sterke drank en soft drink (sprite, cola, fanta). En dat gaat hard en al die gratis shotjes die je krijgt. Op ten duur sla je ze gewoon af omdat je niet nog meer wil drinken.

Hier nog even het stukje wat in je lonely planet staat over tuben

Tubing: Vang Vieng’s biggest attraction involves hiring an inner tube from the cartel by the old market, who will take you 3 km upriver and leave you to drift back in your own time. The trip can take two or more hours depending on the river conditions and how many of the makeshift bars you stop at en route! At least one person a year loses their life to the river (Het zijn er nu al 19). –usually because of too many “happy shakes”, reefer and beer. Make sure it’s not you.

Duidelijk toch, kon na 3 dagen nog steeds niet begrijpen hoe het mogelijk is dat je daar dood kan gaan. Maar als je misschien happy shakes op hebt wel! Geen idee, Geef mij maar gewoon alcohol.

Ik vind het wel hier een mooie update voor loas dacht ik zomaar, over 5 dagen zit ik alweer in cambodja.

Liefs Garion

Reacties

Reacties

Lia

Hoi Garion,
Het is bekend dat er relatief veel doden vallen bij Vang Vieng. Annemiek is er ook al een aantal keer geweest en de combinatie alcohol, raften en de div. attracties blijken een 'gevaarlijke' combinatie te zijn. Hoop dat je genoten hebt van Azië, want dat de mensen er aardig zijn is zeker. En een jungletrekking moet je zeker gedaan hebben. Leuk om te lezen dat er een groot verschil is tussen Aussie en Azië. Xieje deze zomer weer, neem ik aan. Geniet nog even van cultuur, natuur en alles wat je waarneemt. Hoop je weer heelhuids terug te zien in Sluis......

Michiel

Garion!

Mooie en spannende avonturen daar! Geniet maar goed van de bakken cultuur die tegen komt. We kijken uit naar je terugkomst!

Groetjes!

Michiel

Bernadette

Heey Garion Wat beleef jij veel zeg !!!!Kan me toch ook voorstellen dat je nu je terugkomt daar ook naar uitkijkt dus alvast een behouden thuiskomst en rond je wereldreis af met veel plezier ........ Hartelijke Groet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active